Over de NVVR

De Nederlands Vlaamse Vereniging van de Rorschach en Projectieve Methoden (NVVR), tot 2011 genaamd Nederlandse Rorschach Vereniging (NRV) is een wetenschappelijke organisatie die is opgericht op 14 juni 1991. De NRV is ontstaan uit de Nederlandse Rorschach Werkgroep die sinds 1986 werkzaam is geweest.

Tot 2011 had de NRV als doel het gebruik van de Rorschachtest volgens het Comprehensive System in Nederland en Vlaanderen te stimuleren. Vanaf 2011 is het aandachtsgebied van de vereniging verbreed, wat ook door de nieuwe naam De Nederlands Vlaamse Vereniging van de Rorschach en Projectieve Methoden (NVVR) tot uiting is gekomen. Hierin volgt de NVVR het format van de International Society of the Rorschach and Projective Methods (ISR), waarbij de exclusiviteit van de Rorschach CS is losgelaten en ook andere projectieve methoden werden opgenomen.

Binnen de Vereniging stond eerst het gebruik van en onderzoek naar de Rorschachtest volgens het Comprehensive System (CS) van John E. Exner centraal. Momenteel richt de Vereniging zich op het nieuwe Rorschach Systeem R-PAS ontwikkeld door Gregory J. Meyer, Donald J. Viglione, Joni L. Mihura, Robert E. Erard, & Philip Erdberg. De reden van deze verandering kunt u in de geschiedenis van de Rorschach lezen.

bestuursfoto crop