Basiscursus Rorschachtest volgens het Rorschach Performance Assessment System (R-PAS)

vrijdag 19 april, 17 mei, 24 mei, 7 juni, 21 juni 2024

Zaal Boven-Breda (NL) (Bekijk op kaart)

Docenten

Dhr. Koen Devriendt, Dhr. A.N.J. Pieters

Dag 1: Vrijdag 19 april 2024 (Breda, 9:30h-17:00h):
Ontwikkeling van het R-PAS, afname en codering
rorschachtest.

Dag 2*: Vrijdag 17 mei 2024 (Online, 9:30h-12:00h):
Codering rorschachtest.

Dag 3*: Vrijdag 24 mei 2024 (Online, 9:30h-12:00h):
Codering rorschachtest

Dag 4: Vrijdag 7 juni 2024 (Breda, 9:30h-17:00h):
Interpretatie rorschachtest.

Dag 5: Vrijdag 21 juni 2024 (Breda, 9:30h-17:00h):
Interpretatie rorschachtest en gevalsstudies.

*: Voor beide online sessies dient vooraf documentatie via zelfstudie te worden doorgenomen.

De cursus omvat drie volledige dagen en twee voormiddagen. Men kan zich niet inschrijven voor afzonderlijke sessies.

Doelgroep

Klinisch psychologen, GZ-psychologen, psychotherapeuten en psychiaters. Voorkennis van de rorschachtest is niet vereist.

Omvang

Vanwege de interactie tussen de deelnemers en de oefenmomenten wordt het aantal deelnemers beperkt tot 20 personen.

Accreditatie

Accreditatie is toegekend bij de FGzPt voor 26 punten.

€ 750 voor leden NVVR en VVKP, € 850 voor niet-leden

Meer informatie

De Rorschachtest is een performance-based,instrument en vormt een relevante aanvulling op andere psychodiagnostische tests. Het,gestandaardiseerd afnemen, coderen en interpreteren van de rorschachtest kan niet zonder scholing verkregen worden.

In het begin van deze eeuw stond het Comprehensive System (CS) van Exner nog centraal bij de codering en interpretatie van de rorschachtest. Na Exners overlijden in 2006 hebben een aantal Amerikaanse psychologen intensief gesleuteld aan een nieuw systeem voor de rorschachtest. Dit Rorschach Performance Assessment System (R-PAS) dat verder bouwt op het CS zag het licht in 2011 en formuleert een antwoord op de psychometrische kritiek op het CS. Het bevat ook een aantal nieuwe en wetenschappelijk onderbouwde schalen.

De Nederlands Vlaamse Vereniging van de Rorschach en Projectieve Methoden organiseert in 2024 opnieuw een vijfdaagse cursus in Nederland (Breda) waarvan twee halve dagen online. In deze cursus komen de afname van de rorschachtest, het coderen van de antwoorden en het interpreteren van de test volgens het R-PAS aan bod. Na deze opleiding kan u op een systematische en verantwoorde wijze de rorschachtest afnemen, scoren en interpreteren.

De eerste drie sessies (waarvan één volledige dag in Breda en twee halve dagen online) zijn gewijd aan de afname en het coderen van de rorschachtest volgens het R-PAS. Er wordt geoefend met praktische voorbeelden zodat de cursist niet alleen kennis maakt met het systeem maar het ook zelfstandig kan beheersen. Tijdens de vierde en vijfde dag in Breda wordt het interpreteren volgens het R-PAS uitgelegd aan de hand van van twee gevalsstudies met ruimte voor het inoefenen van de interpretatie. Er zijn ook huiswerkopdrachten die besproken worden in de sessies.

Koffie, middaglunch, documentatie en het overzichtshandboekje voor de codering (t.w.v. €40) zijn inbegrepen.

Pas na betaling van de factuur die u zal toegestuurd worden, bent u verzekerd van deelname.

Uiterste inschrijvingsdatum: 5 april 2024

Bij annulatie na 5 april worden €150 annulatiekosten in rekening gebracht.