In het Therapeutisch Psychologisch Onderzoek (TPO), ontwikkeld door de Amerikaanse psycholoog Stephen Finn wordt een psychodiagnostisch onderzoek zodanig opgezet en vorm gegeven dat het aantoonbare therapeutisch effecten veroorzaakt bij de cliënt en zijn systeem (Kamphuis & Finn, 2006). Gegroeid vanuit de humanistische beweging, wordt veel belang toegekend aan de empathische basishouding van de diagnosticus die een actieve samenwerking met de cliënt nastreeft. Beide factoren werken openheid en motivatie bij de cliënt in de hand. Empirisch onderzoek is gebeurd bij diverse cliëntgroepen (ambulant, residentieel, kinderen, adolescenten, koppels, volwassenen) en uiteenlopende klinische syndromen. De toepasbaarheid in een forensische context wordt momenteel nog onderzocht. TPO is reeds langer gangbaar in de VS en Nederland waar haar originele en verfrissende aanpak de belangstelling voor psychodiagnostiek opnieuw heeft aangezwengeld.
Voor de tweede maal richten we deze driedaagse training in waarin de 6-stappenmethodiek wordt aangeleerd en ingeoefend door middel van voorafgaandelijke literatuurstudie, klinische presentaties, videomateriaal en oefensessies in kleine groepen. De eerste opleidingsdag wordt gewijd aan het onderscheid tussen het TPO en het traditioneel psychodiagnostisch onderzoek, de theoretische achtergrond, de grondhouding en doelstellingen van het TPO, en de zes basisstappen met nadruk op de uitwerking van de eerste sessie (stap 1 en 2). Dag 2 licht het gebruik van gestandaardiseerde psychologische testen toe en de totstandkoming van een casusconceptualisatie (stap 3). In de laatste opleidingsdag wordt dieper ingegaan op de ‘Assessement Intervention’ Sessie (stap 4) en hoe men de bevindingen van het psychodiagnostisch onderzoek volgens het TPO-model terugkoppelt naar de cliënt (stap 5 en 6). Na deze training kan je zelfstandig aan de slag met dit model. Voldoende vertrouwdheid met psychodiagnostisch testmateriaal is vereist om deel te nemen aan deze training.