Tweedaagse workshop Multi-Method Diagnostiek: MMPI-2(-RF) en Rorschachtest

vrijdag 15 & 29 november 2024

CGG De Pont, Lange Ridderstraat 20 te 2800 Mechelen (BE) (Bekijk op kaart)

Docenten

Dr. Johan Vereycken (klinisch psycholoog- psychotherapeut-neuropsycholoog), Dhr. A.N.J. Pieters (psychoanalytisch psychotherapeut)

Dag 1: Vrijdag 15 november 2024
Beperkingen single method diagnostiek, uitgangspunten multi-method diagnostiek, integratie MMPI-2(-RF) en rorschachtest, divergentie testdata, casus 1.

Op het einde van dag 1 wordt een huiswerkopdracht (casus 2) voorgesteld die de deelnemers thuis voorbereiden en verder besproken wordt tijdens dag 2.

Dag 2: Vrijdag 29 november 2024
Bespreking casus 2; casus 3.

De opleiding start telkens om 9:30 uur en eindigt om 17:00 uur. De workshop omvat twee dagen; men kan zich niet inschrijven voor één dag.

Doelgroep

Klinisch psychologen, GZ-psychologen en psychiaters. Er is voorkennis van de rorschachtest (R- PAS) vereist.

Omvang

Gezien het belang van de interactie tussen de deelnemers en de oefenmomenten wordt het aantal deelnemers beperkt tot 35 personen.

Accreditatie

Accreditatie is aangevraagd bij de FGzPt.

Kosten

€320 voor leden NVVR en VVKP, €400 voor niet-leden, Koffie, middaglunch en documentatie zijn inbegrepen.

Meer informatie

Persoonlijkheidsonderzoek is vandaag de dag vaak een aaneenschakeling van zelfrapportage-instrumenten (vragenlijsten, interviews) hoewel deze eenzijdige focus belangrijke beperkingen kent. Men veronderstelt immers dat de patiënt voldoende zelfkennis bezit, bereid is tot een betrouwbare zelfbeschrijving en zich bewust is van impliciete zelfaspecten. Deze voorwaarden zijn vaak niet vervuld. Multi-method persoonlijkheidsdiagnostiek probeert dit te corrigeren door bijkomende diagnostische informatiebronnen in te zetten, bijvoorbeeld informantenrapportage, projectieve tests of dossiergegevens. Eén prototype van multi-method diagnostiek behelst de gecombineerde afname van de MMPI-2(-RF) en de rorschachtest. Onderzoek toont aan dat beide tests een gelijkwaardige validiteit bezitten maar onderling weinig of niet gecorreleerd zijn. Dat betekent dat ze verschillende facetten van de persoonlijkheid capteren. Deze differentiële gevoeligheid is niet verwonderlijk: beide instrumenten doen namelijk beroep op heel verschillende psychologische processen. Zo berust de MMPI-2(-RF) op zelfrapportage terwijl de rorschachtest een performantietest is. Dat impliceert dat de MMPI-2(-RF) zich op de bewuste en expliciete zelfaspecten richt terwijl de rorschachtest impliciete persoonlijkheidsaspecten in kaart brengt.

Bij de interpretatie van beide tests wordt de psychodiagnosticus vaak geconfronteerd met inconsistente bevindingen. Dat probeert men regelmatig op te lossen door één instrument minder waarde toe te kennen. Een veelgehoorde reactie is dan dat de rorschachtest de patiënt pathologiseert of dat de MMPI een oppervlakkig instrument is. Vanuit een multi-mehod perspectief doet men beide instrumenten hiermee tekort. Tegenstrijdige testdata bieden namelijk een kans om de diagnostiek van de persoonlijkheid te verrijken omdat elk instrument afzonderlijke en valide informatie aanbrengt.

Dergelijke integratie van discrepante testdata is een moeilijke exercitie. Deze tweedaagse workshop reikt theoretische inzichten en praktische handvatten aan om deze lastige oefening tot een goed einde te brengen. Thema’s die aan bod komen zijn de beperkingen van zelfrapportage-diagnostiek, de voor -en nadelen van multi-method diagnostiek en de theoretische onderbouwing en uitgangspunten van deze laatste invalshoek. Vervolgens resumeren we de beschikbare literatuur over de integratie van MMPI-2(-RF) en rorschachtest en de vuistregels om mogelijke discrepanties op te heffen. Voorts besteden we ruim aandacht aan concrete casuïstiek om de werkwijze van multi-method diagnostiek te illustreren en toe te passen. Deze praktijkgerichte kennismaking met multi-method persoonlijkheidsdiagnostiek zal de koudwatervrees voor een gecombineerde afname van MMPI-2(-RF) en rorschachtest verminderen en de klinische vaardigheden verhogen om tegenstrijdige testresultaten te integreren.

Pas na betaling van de factuur die u zal toegestuurd worden, bent u verzekerd van deelname.
Uiterste inschrijvingsdatum: 1 november 2024.
Bij annulatie na 1 november 2024 wordt 50% annulatiekost in rekening gebracht.